Pokaż korona gór województwa łódzkiego na większej mapie






                                       
                                Kilka słów wstępu


Z każdym rokiem przybywa na świecie list bazujących się na kryterium wybitności. W naszym kraju absolutnym pionierem w tej materii jest Piotr Mielus który w 2006 r. przygotował listę najwybitniejszych gór Polski które przekraczają 100 m. (aktualnie takich szczytów jest 486), w 2007 r. listę najwybitniejszych szczytów Słowacji (249 szczytów o wybitności pow. 200 m.), a przede wszystkim listę najwybitniejszych szczytów Tatr (tzw. Korona Tatr, pierwotna publikacja w 1998 r., zdobyta przez autora w latach 1983-2009).
Ja, z kolei, w czasie mojego długiego pobytu w Hiszpanii stworzyłem wiele list gór iberyjskich, przede wszystkim dwutysięczników, z których również wiele zdobyłem. Bazując głównie na mojej liście została wydana książka Pepe Martineza o stu najwybitniejszych górach Półwyspu Iberyjskiego oraz o stu najwybitniejszych prowincji Madryt. W 2016 roku przygotowałem listę Litwy, Łotwy i Estonii. Oprócz tego znalazłem trzy szczyty umieszczone na liście stu najwybitniejszych gór świata.
Po moim powrocie do kraju chciałem coś zrobić. Z ciekawości zacząłem dokładniej badać wzgórza naszego województwa. Temat wydawał mi się na tyle interesujący że postanowiłem wejść lub wjechać rowerem na wszystkie wzgórza i stworzyć tego bloga.

Na liście wszystkich gór Polski była tylko jedna jedyna góra (Fajna Ryba), drugą, Górę Kamieńsk, z uwagi na to, że jest sztuczna, celowo pominięto. (Inne zwałowisko, koło Szczercowa ma ok. 290 m. wysokości i ok. 101 m. wybitności ale przez najbliższe lata nie będzie można na nie wejść)
Tworzenie blogu z dwoma górami nie miałoby zbyt dużego sensu, więc należało obniżyć kryterium, bo im mniejsza wybitność, tym więcej szczytów.
W Europie kontynentalnej dominuje kryterium 100 metrów wybitności, aby uznać górę jako główną, w Wielkiej Brytanii jest to pięćset stóp (ok. 150 m.), a w USA 100 jardów. (ok. 90 m). Jak pogodzić te kryteria? Przed wielu laty przyszło mi do głowy ciekawe rozwiązanie tego problemu, a mianowicie utworzenie listy używając 1 procenta wysokości najwyższej góry świata czyli 88 metrów. ( takich szczytów mam 483 z czego 78 na rowerze)
Jednakże nawet z 88 metrami mielibyśmy tylko trzy szczyty. Nie pozostało mi nic innego jak podzielić tę cyfrę przez dwa. Wszystkie góry które przekraczają 44 metry wybitności zostały uporządkowane według wysokości a pozostałe według wybitności z możliwym zamiarem poszerzenia tej listy (być może przy współpracy Czytelników).
Pod tym postem w komentarzach oczekuję na ogólne uwagi, rady, krytyki a pod każdą górą uwagi dotyczące danego szczytu. Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć miłej zabawy.


1 komentarz: